دو خبر علمی دو خبر دیگر
روشنگری
يادبگير، ساده‌ترين چيزها را براي آنان كه بخواهند يادبگيرند هرگز دير نيست

کشف استخوان‌های جدید از دایناسور وحشت

راز یکی از مخوف ترین دایناسورهای جهان با کشف استخوان های جدید آن رمزگشایی شد.

 به گزارش ایرنا از ساینس، 50 سال پیش دانشمندان استخوان های بازوهای عظیم و قدرتمند دایناسوری را در مغولستان کشف کردند و متوجه شدند موجود وحشتناکی را یافته اند که آرواره های کشنده داشته است.

اما در نیم قرن گذشته، اسرار زیادی درباره این دایناسور عظیم الجثه مخفی مانده بود و همین مسئله ذهن فسیل شناسان را به خود مشغول کرده بود تا اینکه روز گذشته دانشمندان بقایای دیگر این دایناسور را کشف کردند.

دانشمندان اعلام کردند: استخوان های کشف شده نشان می دهد قد این دایناسور حدود 16 فوت یا تقریبا پنج متر بوده و طول او نیز 36 فوت یا حدود 11 متر بوده است.

این دایناسور عظیم الجثه حدود 7 تن نیز وزن داشته است. این دایناسور که بخشی همانند باله روی سر داشته، بر پشت خود نیز گوژ داشته است.

این جانور دندان نداشته و آرواره های او به اندازه ای قوی بوده است که همانند جاروبرقی همه چیز را می بلعیده و خرد می کرده است.

این دایناسور، زبان بزرگی داشت که سبب می شد شرایط مکش قوی برای او به وجود آید و بتواند غذای خود را از عمق رودخانه ها یا دریاچه ها با مکش شدید به سمت دهانش بکشد.

دانشمندان کره جنوبی در تحقیقات خود به بقایای جدید این دایناسور دست یافته اند.

این دایناسور از نوع موسوم «دینوچروس» (Deinocheirus) بوده و حدود 70 میلیون سال قبل زندگی می کرده است.

دینوچروس به معنای دستان هولناک عجیب است. این دایناسور از اجداد شتر مرغ های امروزی به شمار می رود و روی بخش هایی از سر و دیگر قسمت های بدنش ، پر داشته است.

این دایناسور به خانواده ای از دایناسورها تعلق دارد که با نام دایناسورهای شترمرغی از آنها یاد می شود.

وضع پاهای این دایناسور نشان می دهد که حرکتش کند بوده است. جثه عظیم این حیوان نیز احتمالا برای در امان ماندن از شر دایناسورهای بزرگتر بوده است.

دانشمندان می گویند این دایناسور یکی از عجیب ترین دایناسورهایی است که تا به حال کشف شده است.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/444262

http://cdn.tabnak.ir/files/fa/news/1393/8/2/435065_199.jpg

«انسان‌ها عمل جنسی را از نوعی ماهی کهن به ارث برده‌اند»

 ۱۳۹۳/۰۷/۳۰

دانشمندان می‌گویند انسان‌ها عمل جنسی را از نوعی ماهی سخت پوست دوران کهن به ارث برده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دانشمندان پس از بررسی سنگواره‌های برجای مانده از نوعی ماهی سخت‌ پوست - که ۳۸۵ میلیون سال پیش در اسکاتلندِ امروزی می‌زیست - به این نتیجه رسیدند که در یکی از انواع این ماهی، با نام «میکروبراکیوس دیکی»، اندام جنسی نرها به بافتی استخوانی به شکل حرف لاتین «L» درآمد که وظیفه‌اش انتقال اسپرم به ماده‌ها بود. در ماده‌ها نیز، اندامی به وجود آمد که به هنگام جفتگیری قابلیت قفل شدن با برابرِ نرینه خود را داشت. 

به گفته «جان لانگ»، دیرینه شناس از دانشگاه فلیندرس استرالیا، - که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت - «ماهی‌های پلاکودِرم‌ زمانی زیرشاخه‌ای بُن بست در میان جانوران دیگر قلمداد می‌شدند و تصور بر این بود که این گونه بخصوص هیچ خویشاوندی ندارد. اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که تکاملِ خود ما - به عنوان انسان‌های امروزی - با پلاکودرم‌ها آغاز شده و ما بسیاری از ویژگی‌های خود را از آنها به ارث برده‌ایم، از جمله آرواره‌ها، دندان‌ها و اندام‌های جُفتی‌مان - که همگی نخست در این گروه از ماهیان به وجود آمدند.»

وی در ادامه افزود که یافته‌های جدید همچنین نشان‌ می‌دهند که «این نوع ماهی ماقبل تاریخ عمل جنسی را هم برای ما به یادگار گذاشته‌است.»

مَت فریدمن، دیرینه-زیست‌شناس از دانشگاه آکسفورد بریتانیا، که در این تحقیق نقشی نداشته، یافته‌های پژوهش یادشده را «بسیار با اهمیت» توصیف کرد، وی در ادامه افزود که بر اساس این نتایج می‌توان اطلاعات بسیار بیشتری از سنگواره‌های موجودات قدیمی به دست آورد. 

لانگ، که گزارش تحقیق اخیرش در نشریه «نِیچِر» مورخ یکشنبه ۲۷ مهر ماه به چاپ رسید، یک سال پیشتر در کشور استونی به استخوانی برخورد که کشف جدیدش را رقم زد. بررسی‌های بیشترِ همین استخوان به این پژوهشگر کمک کرد که توانایی‌های جفت‌گیری در میان ماهی‌های کهن را کشف کند.

در مرحله بعد گروهی از دانشمندان از کشور‌های استرالیا، استونی، بریتانیا، سوئد و چین گنجینه سنگواره‌های موجود در موزه‌های مختلف در سرتاسر جهان را مورد آزمایش قرار دادند.

در پی این بررسی‌ها بود که تیم تحقیقی به نخستین مورد باروریِ داخلی و جفت‌گیری به عنوان روشِ تولیدمثل در سنگواره‌های قدیمی برخوردند.

در بخشی از گزارش مربوط به این کشف جدید آمده که این ماهی‌های قدیمی گاهی در حالی که بازو‌های خود را در یکدیگر قلاب می‌کردند به جفت‌گیری می‌پرداختند، صحنه‌ای که به گفته لانگ شبیه رقص محلی آمریکایی است که در آن دو نفر بازو در بازوی یکدیگر انداخته و پایکوبی می‌کنند: «البته این وضعیت خاص به نر‌ها کمک می‌کرد که با جابجا کردن اندام جنسی‌شان آن را در موقعیت بهتری برای جفت‌گیری قرار دهند.»

منبع: دانش و فن فارسی RF

فاضلاب دره سیلیکون به آب شرب تبدیل شد

تصفیه خانه پیشرفته دره سیلیکون امکان تبدیل فاضلاب را به آب پاک تر از قابل شرب معمولی فراهم کرد.

به گزارش گروه اخبار علمی ایرنا به نقل از رویترز، این تصفیه خانه که با سرمایه 72 میلیون دلاری و با بهره گیری از جدیدترین فناوری روز راه اندازی شده است، قابلیت تبدیل فاضلاب را به آب آشامیدنی دارد.

در این تصفیه خانه، فاضلاب های شهری در طی چند مرحله از جمله فیلتر میکروبی، اسمز معکوس و اشعه فرابنفش، تصفیه شده و به شبکه آب شهری باز می گردند.

آب شرب حاصل از این تصفیه خانه در مقایسه با سایر تصفیه خانه ها، تمیزتر و خالص تر است. این تصفیه خانه ظرفیت تولید روزانه 8 میلیون گالن آب شرب با خلوص نزدیک به آب مقطر را دارد.

در زمان حاضر از این تصفیه خانه به عنوان یک سامانه کمکی برای افزایش خلوص آب سایر تصفیه خانه ها استفاده می شود.

در این فرآیند فاضلاب تصفیه شده از سایر تصفیه خانه ها وارد تیوب های کوچک فیلتر میکروبی می شود و هزاران فیبر توخالی شبیه به نی ایجاد می کند.

اطراف این نی ها دارای خلل فرجی به قطر 0.1 میکرون معادل یک سیصدم تار موی انسان است.

این خلل و فرج اجسام جامد، انواع باکتری، موجودات تک یاخته ای و برخی ویروس ها را فیلتر می کنند.

در گام بعدی اسمز معکوس انجام می پذیرد. این مرحله شامل عبور دادن آب با فشار بسیار زیاد از روی سطوحی است که دارای حفره هایی به اندازه مولکول آب هستند. در این مرحله، نمک، ویروس ها و سایر آلودگی ها، داروهای ساخته دست انسان و انواع آفت کش ها از آب جدا می شوند.

در مرحله پایانی، آب درون مخازنی جریان می یابد که تحت تابش شدید اشعه فرابنفش قرار دارند. این اشعه مانند یک گند زدای بسیار قوی و در فرآیندی شبیه به استریلیزه کردن داروها، مواد غذایی و آب میوه ها، ساختار DNA ویروس ها و سایر موجودات زنده شناور در آب را از بین می برد.

در جریان این فرآیند ها 99.99 درصد از تمام عوامل بیماری زای موجود در آب از بین می رود. مواد جامد حل نشده در آب آشامیدنی حاصل از این فرآیند حدود 40 واحد در میلیون است. در حالی که میزان این مواد در آب آشامیدنی کشور های پیشرفته به طور متوسط 215 واحد در میلیون و البته حداکثر میزان قابل قبول این مواد در آب آشامیدنی برابر 500 واحد در میلیون است.

در حال حاضر از آب این تصفیه خانه برای آبیاری پارک ها، زمین های بازی و شستشو استفاده می شود، اما با توجه به خلوص بسیار بالای آب حاصل از آن، مقامات انتظار دارند آب حاصل از این تصفیه خانه به زودی وارد شبکه آب آشامیدنی شود.

درهٔ سیلیکون (به انگلیسی: Silicon Valley) نام رایج و غیر رسمی منطقه ای در حدود ۷۰ کیلومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در حومهٔ سانتا کلارا، کالیفرنیا، ایالات متحده آمریکا است.

شهرت این منطقه به دلیل قرار داشتن بسیاری از شرکت های مطرح انفورماتیک جهان در این منطقه است و نام این منطقه ابتداً برگرفته از تعداد زیاد شرکت های تولید کنندهٔ تراشه های سیلیسیمی در این منطقه بود که بعدها به نمادی از وجود کمپانی های زیاد فعّال در زمینه فناوری های پیشرفته در این منطقه تبدیل شد.

دره سیلیکون شهرهای بسیاری را دربر می گیرد که مهمترین آنها سان خوزه مشهور به پایتخت دره سیلیکون می باشد.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/444251

رشد شیوع اعتیاد بین کودکان زیر 18 سال

صرامی در مورد شیوع شناسی که در سال 81 و 90 صورت گرفته اظهار کرد: طبق نتایج این شیوع شناسی رشد 100 درصدی شیوع اعتیاد بین کودکان زیر 18 سال را داشتیم و در جمعیت عمومی ما نیز سه درصد از معتادان بین 15 تا 19 سال هستند.
وی افزود: در حال حاضر شیوع شناسی جدیدی را برای سال 93 که از هفته قبل شروع شده را در پی داریم نتایج آن بعد از پایان اعلام می‌شود.

منبع:http://www.tabnak.ir/fa/news/444294



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: شنبه 3 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط امید
آخرین مطالب